Uppdatering :)

2010-11-09 @ 08:49:58 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

Jaaa folks... det har hänt en del och jag ska vara ärlig och säga att jag har inte orkat göra nåt annat än att bara vara...
Varför?
Jo :) Vi är gravida igen.
Ett litet pyre nr 2.
Och vi är i v.9 + nånting..
:)
Du är i vecka 9

Livmodern har nu blivit dubbelt så stor som innan du blev befruktad. Du ser inte gravid ut än men kanske märker du att byxorna sitter tajtare i midjan. Nu kan en del tecken på hormonella förändringar synas i hyn. Rynkor syns mindre, vissa kvinnor får finnar, tandköttet mjuknar och det är mycket viktigt att sköta dentalhygienen under resten av graviditeten. Vidare kan sköldkörteln vara mer framträdande. Kring bröstvårtorna kan det dyka upp små upphöjda knutor som kallas Montgomerys körtlar. 

Ditt barn är 22-30mm långt från huvud till stjärt. Embryot börjar nu mer och mer se ut som en baby med fingrar och tår på händer och fötter.Armar och ben växer fort, ögonlocken täcker nästan hela ögonen och en näsa sticker ut. Barnet rör sig nu försiktigt och tränar sina muskler, men eftersom fostret är stort som en vindruva kan modern inte känna rörelserna än. Under denna vecka utvecklas diafragman och det är tack vare denna muskel som barnet kan andas efter födseln. Inälvorna som började bildas från navelsträngen, transporteras till bukhålan som blir större allt eftersom fostret växer.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Varför berättar vi det innan vi passerat den magiska gränsen på 12v?

Jo för att jag är sjukskriven. Jag har mått väldigt dåligt. Både psykiskt och fysiskt.

Fysiskt beror nog mkt på att jag har belastat min kropp mkt mer pga frugans rygg..vilket gör att jag har tagit alla lyft med Leo...hushållsarbetet osv...OCH jobbat heltid på det.

När lilla pyret bestämde sig för att stanna i mig så blev jag nästan på dagen SJUKT trött...allså jag menar svimfärdigt snurr-trött. Galet! Mådde illa och magen svullna upp mer el mindre på en gång. Inget som inte är normalt dock. (och alla säger att det är en tjej pga det :) )

Men.

Jag fick väldigt ont också. Kramper i "älgen", som min fru kallar den för. Mer än de normala.

Mycket mer.

Och då satte oron och stressen in.

 

Vi har försökt flera gånger. 1a hände inget alls. 2a fick jag ett tidigt missfall.

Och så nu.. 3e gången gillt så har vi nu lilla pyret växande i mig :)

Men med 8500 kr/försök (allså 25.500 för oss) och ett tidigt missfall och ökad påfrestning på kroppen som ledde till kramper och smärta och oro och stor stress inför ytterligare ett missfall.... och så sjuklig trötthet, illamående PÅ det...så blev jag direkt sjukskriven.

Det är ju inte direkt så att vi kan skaffa barn när det passar oss om det skulle hända något. Hade turen att träffa en fantastisk läkare på VC (!!! kors !!!) som förstod precis hur jag mådde psykiskt.

Stress och oro är INTE bra för ett foster.

Så. Nu vet ni varför jag är/varit hemma.

Här är Pyret

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


Kommentarer


Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback