Att vara förälder.

2009-09-06 @ 19:29:10 Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()


För mig

är att bli kallad/ få vara/ räknas som en mamma el pappa är något du FÖRTJÄNAR.

Att få vara ett barns mamma el pappa är en titel du får med tiden och SKA jobba för och förtjäna att behålla i hela ditt liv om du tagit på dig rollen som förälder.
Bara för att Du som kvinna fött ett barn el Du som man tömt dig i en kvinna el Du tar hand om någon annans barn el adopterar el HUR Du nu än lever med ett barn så betyder det INTE att Du ÄR el BLIR en MAMMA el PAPPA.

För mig kan VEM SOM HELST vara en förälder. En mamma. En pappa.
Det kan vara
en mormor
en syster
en bror
en farfar
en kusin
en bästa kompis
en adoptivförälder
en fru
en man
VEM SOM HELST
Det är barnet som ger dig certifikatet till att du är en förälder...om du förtjänat det.

För mig är att vara förälder det absolut största och viktigaste arbete som finns i världen.

En förälder finns där för dig varje dag.
En förälder Vill ditt bästa och låter dig utvecklas och lära dig att vara den du är.
En förälder tröstar och lyssnar och skäller och gnäller.
En förälder Ser till att du är ren, mätt och står nyfiken mot världen.
En förälder Låter dig pröva dina vingar men faller du så landar du alltid i en trygg famn.
En förälder lär dig att det är inte farligt att göra sig illa eller bli sårad.
En förälder visar dig och ger dig verktyg att läka inre sår och plåstrar om de yttre.
En förälder lär dig att förlåta och förstå.
En förälder är någon som älskar dig villkorslöst och lär dig att älska ärligt.

En förälder är mycket mycket mer än ovan skrivna också förstås.

Jag är livrädd varje dag för att jag ska göra något mot honom som i framtiden leder honom på fel väg.
Minsta lilla rörelse, puss, ord el banning från min sida kommer oavkortat av kärlek från mig.
Och jag måste lita till mitt förnuft, min vuxenroll och min villkorslösa kärlek till honom.
Det är det enda man kan göra.

För han litar fullkomligt på mig.

FULLKOMLIGT.

Den kärleken och tilliten jag får och känner från honom varje dag.
Gör att jag vill bli en bättre människa.

Det enda jag kan göra är att vara fullkomlig tillbaka.

Och jag hoppas att det gör mig till den mamma jag vill vara för honom.






Kommentarer

Postat av: Angelica

Gumman, när ska vi rulla barnvagn då?:)KRAMAR

2009-09-06 @ 19:48:52
URL: http://www.finest.se/geli83

Postat av: IRINI

Inte visste jag att du bloggade! Nu ska jag bums lägga till dig hihi (har en ny blogg nu som du ser i länken ovan-troligtvis kommer jag sakteligen gå över dit helt snart)kram

2009-09-06 @ 20:12:21
URL: http://mythoughtsmyart.blogg.se/

Postat av: Malin

Bra inlägg!

Kul att du maila om din blogg:)Nu ska jag länka till din blogg på min:)



Kram

2009-09-06 @ 21:25:57
URL: http://upinhere.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback