Låt den rätte komma in, Vampyrer och Dracula :)

2009-11-15 @ 18:47:02 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

Ni som känner mig vet att jag älskar vampyrfilmer.
Är en riktig sucker :)
Alla vampyrfilmer.
Även B-filmer som From dusk to dawn el Det våras för Dracula filmer.
Dock INTE True Blood som visas på Canal..riktigt usel enligt mig.

Har förstås TOTAL olika ingångs-känslor beroende på "seriös" vampyrfilm el B-rulle :)

Men ang Dracula..
Vi har ju den sanna historien om Greve Dracula
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vlad_III_Dracula

Sen har vi den som Bram Stoker skrev 1897
http://sv.wikipedia.org/wiki/Greve_Dracula

Vet inte...är kanske en obotlig romantiker... :)
Tycker om storyn bakom Dracula.
Att Gud är en "svikare".
Att älska till döds.
Att kärlek kan vara så stark att man vill dö eller kan döda.
För att få evig liv/kärlek.

Vampyrer för mig är inte vara vackra, porriga eller snygga som vampyr-genren ofta vill ha dom.
I mitt huvud är Vampyrer människor som blivit bitna/låtit sig bli bitna, tål inte sol-ljus och med det menar jag att det kan vara mulet..och behöver relativt färskt blod för att överleva. 
Snarare är dom rätt äckliga...döda/utan hjärtslag och äter blod liksom ;P
Men iaf..jag fascineras av storyn och sen får man ta det för vad det är.
En saga.



Den absolut UTAN några som helst tvivel BÄSTA Vampyrfilmen som någonsin gjorts, ALLA kategorier, är :

Bram Stokers Dracula 1992 med Gary Oldman som Greve Dracula.







Den ABOLUT bästa B-rullen är :

The Lost Boys 1987



Den ABSOLUT bästa vampyr action filmen är:

BLADE 1998 De andra 2 är också bra men 1an är bäst :)



Den ABSOLUT bästa nya vampyr storyn är:

UNDERWORLD trilogin. Där nästan den sista delen är den bästa faktiskt.



Pre view på sista delen; Underworld Rise of the Lycans.


Underworld: Rise of the Lycans - #1 Trailer
by hawkbcn


Ang Låt den rätte komma in då..

Om du inte har sett den och tänker göra det så får du hoppa över det här avsnittet :)
Jag har inte läst boken innan ska tilläggas och var redan från början skeptisk till en svensk vampyrfilm oavsett recesioner (som jag förövrigt skiter i, vill bilda mig en egen uppfattning).
Frugan och jag såg nån svensk vampyrfilm för inte så länge sen som var bland det absolut värsta jag sett. SJUKT dålig!!

Detta är bland de mest mörka tragiska fantastiska kärlekshistoria jag sett!
FANTASTISK!


Jag har sett filmen i omgångar av olika skäl. Tyckte verkligen den var HUR konstig som helst första 20min typ.
Men tänkte att jag fan ska ge den en chans.

Denna stackars ensamma lilla pojke, Oscar, som blir mobbad i skolan. Fruktansvärt mobbad. Med en alkoholist till pappa och "blind" mamma i vilken Stockholmsförort som helst.


Denna ensamma lilla flicka ,Eli, som blivit vampyr (hur framgår inte) i så ung ålder och har en pappa som är tvingad till seriemördare/massmördare och tömmer folk på blod för att hans barn ska få mat.

De säger egentligen inte så mycket i filmen.
Regissören har verkligen inte använt sig av ordets makt.
Det är ingen film där det eg sägs spec mkt överhuvudtaget men det som visas i handling, blickar, rörelser och bilder säger så mycket mer.

Hur förtvivlad hon är att vara den hon är.
Hennes ångest när hon dödat.
Hennes önskan att vara ett "normalt" barn.
Det hon inte förstår men gör för hans skull.
Tänker på den scenen när hon ringer på hos honom.. och han måste bjuda in henne.
(man måste bjuda in vampyrer..)
Han undrar driver lite med henne...säger inte "kom in" men visar i gester...hon kliver in...och börjar totalt att spricka upp, blöda överallt. Hans förtvivlan och varma kram när han utbrister- "NEEJ Du får komma in!!"



Hur mycket hon tycker om honom.

Hans rädsla för idioterna i hans klass.
(tänkte skriva klass-kamrater...men kom på att det var ett dumt ord..de är INTE hans kamrater)
Hans lögner för sin mamma. 
Hans direkta kärlek till Eli för hon är den som ser honom.
För den han är.
Hans oförståelse först men sen acceptans att hon är en vampyr.
Men det spelar ingen roll. Alls.

Den destruktiva men rena totala kärleken och relationen de har.



Att han är beredd att döda för henne.
Att hon INTE dödar honom.

Jag kom på mig själv med en varm medkänsla för denna "tönt"-pojke och blodtörstande lilla flicka.

Det som gör den SÅ stark är att det är BARN vi pratar om. 2 helt oskyldiga barn, som drabbats av livets helvete på olika sätt.

Se den!
Men se den INTE om det är en blodig mastig mumsig vampyr-rulle du vill ha.
Se den om du vill en mörk, sorglig, stark kärlekshistoria mellan två....som är dömda att leva utan varann. 

<3 E.

Kommentarer


Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback